15/05/2024
Zawieszenia FAG. Test wytrzymałości cz. 1
Linia zawieszeń FAG Steereing & Susspension jest dostępna na rynku już od jakiegoś czasu. Wraz z wprowadzeniem nowej oferty chcieliśmy zrobić test wytrzymałości naszych zestawów i sprawdzić jak sobie poradzą na polskich drogach.
Volkswagen Passat i jego zawieszenie
Rok temu zamontowaliśmy w samochodzie Volkswagen B5 Passat bardzo popularny na naszych drogach zestaw przedniego zawieszenia wielowahaczowego o nr 823 0002 30, który to zawiera wszystkie elementy tego dość skomplikowanego układu: wahacze poprzeczne, łączniki stabilizatora, końcówki drążka kierowniczego oraz wszystkie śruby montażowe i regulacyjne oraz nakrętki.
Elementy składowe zestawu zawieszenia 823 0002 30
Montaż
Podczas montażu pamiętaliśmy o dwóch bardzo istotnych sprawach dotyczących tego typu zwieszenia, tj: krzywa zbieżności oraz odpowiednie ustawienie golenia amortyzatora na wahaczu nośnym poprzecznym dolnym.
W tym rozwiązaniu zbieżność bardzo mocno zależy od ugięcia zawieszenia. Dlatego jej regulację należy wykonać po uniesieniu nadwozia i rozprzężeniu zawieszenia z użyciem narzędzi dedykowanych.
|
Regulacja zbieżności i ustawienia końcówki drążka kierowniczego w zwrotnicy |
Jeżeli wymienialiśmy amortyzatory lub sprężyny to obowiązkowym punktem jest ustawienie amortyzatora pod kątem 11o do kierunku jazdy. Brak odpowiedniej regulacji spowoduje przyśpieszone rozerwanie tulei mocującej amortyzator w wahaczu dolnym poprzecznym.
Kontrola zawieszenia
Po roku czasu sprawdziliśmy ogólny stan zawieszenia, pod kątem luzów i uszkodzeń. Samochód w tym czasie przejechał nieco ponad 15 tyś km, co jest średnim wynikiem w naszym kraju, a zwieszenie nie wykazywało żadnych usterek. Samochód prowadził się neutralnie, a zawieszenie nie wydawało żadnych stuków zdjąć test pozytywnie. Za rok sprawdzimy ponownie jak się zmieniło i opiszemy to w drugiej części naszej relacji.
Tuleja mocująca goleń amortyzatora w stanie idealnym dzięki właściwym ustawieniom. Brak luzów na sworzniu wahacza
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL
autor: Kacper Zabłocki