#

Konkurs z okazji 40-lecia marki FILTRON

20/09/2022

Zapraszamy do udziału w internetowym konkursie dla mechaników i sprzedawców części samochodowych organizowanym w związku z obchodami 40-lecia marki FILTRON. Zakupy w Inter Parts będą premiowane nagrodami! 

 

<< KLIKNIJ W ULOTKĘ >>

 

Dlaczego FILTRON odniósł sukces?

W 1982 roku nikt nie przypuszczał, że założony na zaledwie 13 m2 zakład rzemieślniczy w Gostyniu stanie się zalążkiem uznanej w całej Europie marki filtrów samochodowych, która będzie zatrudniać tysiące pracowników i mieć w swojej ofercie ponad 2700 rodzajów filtrów. Dziś produkty FILTRON są obecne niemal w każdym samochodzie, a sama marka świętuje
40 lat istnienia i ma powody do dumy. 

 

Amerykański sen

Wszystko się zaczęło od pomysłu na regenerację zużytych filtrów paliwa i oleju do maszyn rolniczych. „To było ryzyko, ale spróbowałem” – wspomina Piotr Giermaziak, który 40 lat temu wynajął małe pomieszczenie w Gostyniu i otworzył zakład, gdzie samodzielnie  produkował pierwsze filtry.

To był klucz do sukcesu. Zapotrzebowanie na filtry okazało się tak duże, że zaledwie po roku od rozpoczęcia działalności musiał zatrudnić nowych pracowników i powiększyć zakład. W tamtym okresie wszystkie prace były wykonywane ręcznie, począwszy od plisowania bibuły po wytłaczanie metalowych denek do filtrów, co stawiało przed pracownikami spore wymagania. „Każdy z pracowników musiał być bardzo elastyczny, ponieważ codziennie był odpowiedzialny za inne zadania” – opowiada Krzysztof Ślusarek, który jest związany z firmą od 34 lat. –„Pod koniec lat 80. jeden pracownik był w stanie wyprodukować ok. 30 filtrów panelowych w ciągu zmiany”. Dla porównania – dziś w tym samym czasie jeden pracownik tworzy ich nawet 360.

Tak duży wzrost efektywności produkcji filtrów był możliwy dzięki inwestycjom
w innowacje i nowe technologie, które od lat wpisują się w główną strategię rozwoju firmy.

 

FILTRON nie boi się wyzwań

Na początku lat 90. FILTRON sprzedawał już 275 000 filtrów rocznie, co wymagało rozbudowania magazynu i stworzenia Działu Sprzedaży, który pierwotnie składał się tylko
z czterech pracowników oraz jednego samochodu. „Początkowo nasi sprzedawcy na spotkania z klientami jeździli pociągami i tramwajami” – mówi Tadeusz Wojciechowski z Działu Sprzedaży FILTRON, gdzie pracuje od 31 lat.

Brak floty samochodów dla sprzedawców, która została zakupiona dopiero w 1998 roku, nie był jedynym problemem, z którym mierzyła się firma w pierwszych latach rozwoju. Mirosław Smektała, związany z marką FILTRON od 26 lat, wspomina, że trudności sprawiała również lokalizacja zakładu produkcyjnego, który znajduje się na wzgórzu. „Zimą samochody dostawcze miały duże problemy z podjechaniem pod górę na oblodzonej nawierzchni, dlatego surowce zaczęliśmy przewozić za pomocą traktorów. To rozwiązanie okazało się tak dobre, że stosujemy je do dziś” – opowiada Smektała. 

Mimo licznych przeszkód FILTRON był coraz bardziej obecny na rynku i starał się wyróżnić na tle całej branży filtracyjnej. To właśnie w tym okresie wdrożono system jakości zgodny z międzynarodowymi normami ISO, stworzono laboratorium, gdzie wykonuje się testy filtrów, i opatentowano pierwszą, oryginalną konstrukcję filtra. Marka FILTRON była również stale obecna na targach motoryzacyjnych, podczas których nawiązywano cenne współprace
z firmami z całego świata oraz zdobywano wiedzę z obszaru nowych technologii.

 

Eksperci od filtracji

Z biegiem lat FILTRON ugruntował swoją pozycję, wyróżniając się szerokimi kompetencjami w zakresie filtracji. Zakład produkcyjny w Gostyniu to aktualnie jedno
z nielicznych miejsc na świecie, gdzie można od podstaw skonstruować i wyprodukować niemal każdy rodzaj filtra do samochodów osobowych. Wielu klientów docenia również fakt, że to właśnie tutaj bardzo szybko wdraża się wiele innowacji z branży filtracyjnej, takich jak technologia PROTECT+ w filtrach kabinowych lub technologia bezwypływkowa. „To jedno
z najbardziej nowoczesnych rozwiązań, które stosujemy w filtrach powietrza” – tłumaczy Daniel Konieczny, Kierownik Działu Technologii Produkcji. „Technologia bezwypływkowa stosowana w czasie procesu produkcyjnego minimalizuje ryzyko powstawania na filtrze drobnych cząstek zastygniętego poliuretanu, który po dostaniu się do układu spalania mógłby doprowadzić do awarii samochodu lub wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy”.

To wszystko nie byłoby możliwe bez obecności ekspertów z technologii produktu, Działu Konstrukcji Wyrobu oraz laboratorium, którzy wspólnymi siłami udoskonalają produkcję filtrów zgodnie z najnowszymi standardami w branży i dbają o to, aby produkty marki FILTRON były zawsze niezawodne.  

     

Przyszłość pełna możliwości

Obecnie jednym z kluczowych aspektów rozwoju firmy jest automatyzacja procesów produkcyjnych. Kiedyś niemal wszystkie elementy filtra były wykonywane ręcznie, przez co utrzymanie standardów jakości stanowiło duże wyzwanie. Dziś FILTRON każdego roku inwestuje w nowoczesny park maszynowy i weryfikuje jakość surowców w laboratorium, gdzie aktualnie stosuje się aż 60 metod badawczych. W efekcie wszystkie produkty FILTRON są niezawodne i spełniają najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa.

Przełomowym momentem w historii marki FILTRON było również dołączenie w 2016 roku do grupy MANN+HUMMEL, która jest światowym liderem w dziedzinie technologii filtracji dla motoryzacji. Umożliwiło to działowi konstrukcji odpowiedzialnemu za markę FILTRON współpracę ze specjalistami z całego świata w rozwoju technologii filtracji.

To wszystko sprawia, że dziś marka FILTRON po 40 latach może się poszczycić stałym miejscem wśród światowych liderów w dziedzinie filtracji,  a przede wszystkim zyskała zaufanie tysięcy mechaników samochodowych w całej Europie.